Archive for maart, 2015
“De sp.a fractie is het getalm van CD&V en Open VLD beu! Deze meerderheid slaagt of wilt er niet in slagen om na meer dan 4 jaar na de goedkeuring van het reglement voor de heffing op leegstand en verkrotting ook maar één euro te innen” aldus sp.a fractieleider Filip Moers.
Even terug in de tijd.
’Het onderzoek dat moet uitwijzen of een parking onder de Grote Markt kan of niet, is al even klaar, maar de meerderheid zwijgt daarover’, zeggen SP.A-oppositieleden Filip Moers en Ludwig Vandenhove. Uit die studie blijkt dat de parking hooguit één verdieping kan hebben, omdat je anders onder het grondwaterpeil zit. ‘En we weten van het Sluisbergproject wat voor problemen dat kan opleveren.’
Sint-Truiden’Dat onderzoek is al sinds december af, maar toch communiceert de meerderheid er niet over’, zeggen Moers en Vandenhove. ‘Dat vinden wij vreemd. Die studie zegt trouwens hetzelfde als de studies van 1993 en die van 1996: dat je meteen aan het grondwaterpeil zit. Eén verdieping ligt nog boven het grondwater, maar ook dan kan er gezien de kleilaag in de ondergrond mogelijklokaal hangwater zijn. Vanaf twee verdiepingen moet het grondwater al met 2,29 meter worden verlaagd om de bouwput te kunnen uitgraven, lezen we in de studie. We weten van het Sluisbergproject wat voor problemen dat heeft opgeleverd.’
Terrassen
Voor de bouw van de Sluisberg – een complex van appartementen en een ondergrondse parking – werd namelijk water weggepompt, waardoor plots bleek dat de waterhuishouding verstoord was en veel huizen zelfs straten verderop scheuren vertoonden. ‘We hebben toen als stadsbestuur zelfs een vergunning gegeven voor een extra verdieping, want die was nodig voor de stabiliteit van het gebouw’, vertelt Vandenhove, die toen burgemeester was. ‘Maar ook bij één verdieping vrezen we al dat er allerlei problemen opduiken.’
’Bovendien zijn ze nu bezig om met de café-bazen te onderhandelen over nieuwe terrassen, waar ze in september al aan willen beginnen. Ook daarvoor zouden ze de stoepen moeten opbreken en opnieuw aanleggen. Dat begrijpen we niet. Als je straks een ondergrondse parking aanlegt, dan ben je twee keer aan het breken. Die stoepen liggen er trouwens pas sinds 1996, en zijn dus nog zeer degelijk.’
Verschillende locaties
’We wachten tot de resultaten van het parkeeronderzoek eind maart klaar zijn. Dan kunnen we die samen met het grondwateronderzoek communiceren’, reageert schepen Bert Stippelmans (CD&V). ‘Datzelfde onderzoek brengt ook in kaart waar we wat nodig hebben. We onderzoeken allerlei locaties voor het aanleggen van een ondergrondse parking: niet alleen onder de Grote Markt, maar ook onder de oude parking van het Sint-Anna ziekenhuis op Steynaertberg, het Europaplein, het Minderbroederplein en de parking van het cultureel centrum.’
Het grondwater is geen probleem, meent het stadsbestuur. ‘Aan alles hangt een prijskaartje. Wij hebben een groot voordeel: wij kunnen leren uit de fouten die in de Sluisberg gemaakt zijn. Wat de vernieuwing van de stoepen op de Grote Markt betreft: die zijn nu te gevaarlijk, daarom willen we die opnieuw aanleggen’, zegt schepen Stippelmans.
De voorzitter van de kerkfabriek heeft intussen ook al gezegd dat hij bekommerd is over graafwerken onder de Grote Markt. Hij vreest dat de Onze-Lieve-Vrouw-kerk schade zou oplopen. ‘Ach, in Mechelen heeft men een garage gebouwd onder de kathedraal en die is ook nog niet ingestort.’