Archive for december, 2017

Downloaden (PDF, 299KB)

Downloaden (PDF, 211KB)

Het stond in de sterren geschreven dat de onverantwoorde investeringswoede niet ongestraft zou blijven. Al een paar jaar voorspellen we dat de gelijktijdige en grote investeringsdossiers niet alleen grote problemen zullen geven voor onze handelaars in de binnenstad maar dat ook de toename van de schuld ongezien zou worden. Via allerlei begrotingstechnieken heeft men het financieel debacle over de verkiezingen kunnen tillen met de bedoeling de Truienaren pas na de stembusgang te confronteren met een belastingverhoging. Gelukkig moeten de steden en gemeenten bij de opmaak van het budget ook een meerjarenplanning opmaken voor de volgende jaren, in dit geval ook voor 2019 en 2020.

Aanstaande dinsdag brengt de meerderheid het budget 2018 en de meerjarenplanning. In 2018 staat het water aan de lippen maar onmiddellijk na de verkiezingen in oktober 2018 is het hekken van de dam.

Voor alle duidelijkheid komen deze cijfers niet van ons maar van de financiële dienst.   

In bijgevoegde tabel zie je dat de belastinginkomsten in 2019 stijgen met 728.000 euro ten opzichte van 2018 en in 2020 komt daar nog eens 1.477.000 euro bij. We spreken dus van een totaal bedrag van maar liefst 2,2 miljoen euro (!)

Hoe deze bijkomende belasting zal worden geïnd, is nog niet duidelijk. Om een idee te geven zal naast de hoge afvalfactuur van Limburg.Net van 142,60 € (voor gezin met 3 personen   ) , de opcentiemen op de personenbelasting en de onroerende voorheffing deze bijkomende belasting neerkomen op € 125 per gezin extra.

Ik geef ook nog enkele andere belangrijke cijfers uit het budget 2018, het einde van deze legislatuur van de CD&V –Open VLD meerderheid o.l.v. burgemeester Veerle Heeren en vergelijk die met 2012, het laatste jaar van de periode o.l.v. Ludwig Vandenhove.

 

 

De schuld van Agost kan nog wijzigen. Naar verluidt zou men gerealiseerde projecten op de markt brengen tot verkoop om ze nadien terug te huren (!)  (cfR. Jongerencampus Gazomersite) Met deze kortetermijnvisie zouden schulden vroegtijdig kunnen afgelost worden  maar zullen de werkingskosten nog meer stijgen.

Een domper op de eindejaarsfeesten toch?

Filip Moers

Sp.a fractieleider

 

Het volledige persartikel (met bijlage) kan u hier downloaden, samen met de bijlage.

 

De huidige CD&V en Open VLD- meerderheid heeft in hun beleidsprogramma 2013 – 2018 de stop van het bouwen van sociale woningen aangekondigd wanneer de 9 % wordt bereikt.

Deze 9 % lijkt nu bereikt maar volgens sp.a fractieleider Filip Moers moet dat gerelativeerd worden. ​​​​​​​​​​​ Die 9 % is gebaseerd op het 16.548 particuliere gezinnen die onze stad telde op 1 januari 2008. Dat is 10 jaar geleden (!) waardoor die 9 % al lang achterhaald is. Op dit ogenblik telt Sint-Truiden 19.747 gezinnen wat concreet betekent dat Sint-Truiden nog zeker recht zou hebben op 100 bijkomende sociale woningen.

Bouwstop zou onverantwoord zijn
Op dit ogenblijk is de wachttijd van 5 jaar geen uitzondering. (gemiddeld in Vlaanderen is 3 jaar)
Op de gemeenteraad van 29 november 2017 trok een burger van de kansarmenvereniging ‘Onder Ons’ opnieuw aan de alarmbel. Na het inzamelen van meer dan 400 handtekeningen werd iedereen via een agendapunt nog eens op de schrijnende toestand gewezen van daklozen en de enorm lange wachtlijsten voor een sociale woning in onze stad.

Het is duidelijk dat wat er tot op heden is gedaan niet voldoende is. Er moeten bijkomende initiatieven worden genomen en de wachtlijsten moeten korter. Om aan dit laatste tegemoet te komen heb ik 2 voorstellen gedaan:

Ofwel wordt aan de bevoegde minister gevraagd om de cijfers te actualiseren, ofwel wordt er tussen de stad en de Vlaamse overheid een convenant afgesloten.

Deze convenant biedt aan de bouwmaatschappij Nieuw Sint-Truiden zekerheid dat bij de bouw van bijkomende sociale woningen ondanks de bereikte ‘9 %’ de subsidies behouden blijven.
Als dit niet gebeurt zal dit verregaande gevolgen hebben voor die gezinnen die financieel niet bij machte zijn om op de privé huurmarkt een woning te verkrijgen, laat staan een kans hiertoe te krijgen. ​​​​​​​​​

Met een bouwstop zal een vacuüm van ettelijke jaren gecreëerd worden. Als de bouwmaatschappij Nieuw Sint-Truiden geen zekerheid krijgt tot verder ontwikkelen, valt de prospectie stil, worden geen gronden aangekocht en worden geen dossiers ingediend.

Van nu tot er opnieuw groen licht komt, zullen jaren verstrijken vooraleer nieuwe dossiers de administratieve molen hebben doorzwommen en er nieuwe sociale woningen instap klaar zullen zijn.
Wij zijn ervan overtuigd dat meer sociale woningen de druk op de privé-huurmarkt verhoogt met betere woningen als resultaat. Bij een bouwstop zal die druk afnemen en zal het risico op minder goed uitgeruste woningen toenemen.

Terwijl gezinnen niet naar een sociale woning kunnen, moeten ze zich beredderen op de privéhuurmarkt. Daar kunnen ze steeds vaker de hoge huurkosten niet meer betalen, komen in de armoede terecht en op straat te staan. Dit wilt toch niemand op zijn geweten hebben hoop ik.