Archive for januari, 2018
Spookrijdende luxe-auto’s in wagenpark Sint-Truiden
Geen spoor van contract voor dure leasingwagens topambtenaren
De stad Sint-Truiden least al enkele maanden dure directiewagens voor enkele topambtenaren. Informatie over de kostprijs of over het hoe en waarom van deze beslissing was niet terug te vinden en werd, zelfs na herhaaldelijk aandringen van sp.a fractieleider Moers, niet meegedeeld. Nochtans is dit een wettelijke verplichting. Sp.a dringt aan op volledige transparantie en dient een klacht in bij de gouverneur.
In maart 2015 besliste de gemeenteraad om over te gaan tot het leasen van milieuvriendelijke wagens. Bij de gunning werd er gekozen voor twee hybride Peugeots, 6 kleine elektrische Renaults en een aantal bestelwagens. Het deed dan ook wenkbrauwen fronsen toen bleek dat ook een BMW 5 Berline 530e, een Mercedes Break C 350e en een Volvo V60 T3 sinds vorig jaar (de Volvo al sinds 2016) op de parking aan het stadskantoor te bewonderen waren. Deze wagens werden noch in de offerte, noch in de toewijzing vermeld, maar betekenen een aanzienlijke meerkost. Filip Moers en Gert Stas (sp.a) zochten tevergeefs naar een beslissing van het schepencollege en vroegen om meer informatie. Mails op 24 november en 12 december 2017 en openlijke vragen op de gemeenteraden van 18 en 26 december 2017 bleven onbeantwoord. Pas toen ook de pers lucht kreeg van deze malversaties werd op het schepencollege van 19/1 een document vrijgegeven waaruit besloten kon worden dat bovenstaande wagens inderdaad tot het wagenpark van de stad behoorden. Informatie over kostprijs, looptijd, opties, … bleef nog steeds uit. Wel bleek dat de wagens privé gebruikt mochten worden door de financieel beheerder, de stadssecretaris en de manager ruimtelijke ordening. Voor de ambtenaren in deze functies betekent dit een extraatje van minstens 1220 euro per maand (de leaseprijs van de goedkopere hybride Peugots). Sp.a blijft met een aantal pertinente vragen zitten.
Wie heeft de beslissing genomen tot het leasen van deze wagens? Loopt het stadsbestuur niet het gevaar het verwijt te krijgen deze ambtenaren op cruciale posten te willen beïnvloeden met dure cadeaus? Gaan andere ambtenaren zich niet benadeeld voelen? Is dit geen schending van de afgesproken arbeidsvoorwaarden? Wat is de eigenlijke meerkost van deze wagens? Waren de schepenen op de hoogte van deze manier van werken? Hoe kan een oppositie nog zijn controlerende functie uitoefenen als na de gemeenteraad zelfs het schepencollege in het ongewisse wordt gelaten?
De stad verdedigt zich op 19/1 met te stellen dat het contract met de leasingmaatschappij “tegen prijslijst” is. Wat zoveel betekent dat zij tegen dezelfde voorwaarden auto’s mogen bijleasen bij de firma. Nochtans is daarvan vóór 19/1 in geen enkel ander document sprake en daarenboven ontslaat dit het stadsbestuur of de administratie niet van de verplichting om deze nieuwe keuzes aan het (transparantere) schepencollege voor te leggen en goed te keuren. Als de meerkost boven de 85,000 euro uitstijgt (niet onmogelijk gezien het type wagens) moet zelfs de gemeenteraad goedkeuring geven. Filip Moers vraagt zich dan ook af of deze redenering zal stand houden bij de gouverneur.
Gert Stas.